Mijn 5 Beste Voedingtips

Het bekendste citaat van Hippocrates, de grondlegger van de geneeskunde, is toch wel ‘Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding‘. Wat hij hier letterlijk zegt is dat voeding helend is, althans… goede voeding natuurlijk. Maar ja, er wordt zoveel gezegd over voeding dat het wel eens verwarrend wordt voor de meeste mensen.

Wanneer je een consult met me afspreekt, dan verdiep ik me ook altijd in je voedingspatroon. Altijd met het oog op genezen. Goede voeding is namelijk de basis voor je genezingsproces. Ik geef je graag een kijkje in de keuken 😉 daarom zet ik hier 5 van mijn beste voedingstips op een rij voor je. Ik heb er veel meer, maar hier kun je alvast concreet mee aan de slag.
1. Zwavel
Zwavel komt in ons voedingspatroon vaak te weinig voor terwijl dit heel belangrijk is voor het in balans houden van ons spijsverteringssysteem. En als die balans er is dan betekent dit natuurlijk ook dat je lichaam nog beter voedingsstoffen op kan nemen. Zwavel helpt dus bij de opname van voedingsstoffen en gaat ook ontstekingen in je lijf tegen. Zwavel vind je veel in de Allium-familie, oftewel in Ui, Knoflook, Prei en Bieslook. Een andere goede bron van zwavel is kool. Alleen al de leden van de Allium-familie zijn heerlijke smaakmakers, dus daar hoef je dit zeker niet voor te laten. Maak bijvoorbeeld eens een heerlijke kruidenboter door gesnipperde bieslook en wat knoflook te mengen door goede biologische roomboter (bijvoorbeeld de bio-dynamische van Demeter, te koop bij Ekoplaza). Als je het erdoorheen hebt gemengd, dan maak je er weer een roombotervorm van en legt deze terug in de koeling. Na een nacht zijn de smaken er heerlijk ingetrokken en heb jij een bron van zwavel die ook nog rauw is.

2. Rauw
Wees gerust 😉 ik ga je niet vertellen om alles rauw te eten, maar een goede balans is 50% gekookt, 50% rauw. Sommige mensen vinden het lastig om veel rauw eten toe te voegen aan hun eetpatroon, maar je kunt al kleine aanpassingen doen. Maak met rauwe zuivel (bijvoorbeeld yoghurt, rauw is verkrijgbaar bij Ekoplaza) bijvoorbeeld een heerlijke tzatziki door knoflook (hé daar hebben we de zwavel weer) en geraspte komkommer toe te voegen. Dan nog wat dille en extra virgine olijfolie erdoor en je hebt een heerlijk gezond zomers hapje dat helemaal rauw is. Ook kun je komkommerschijven als toastjes gebruiken tijdens een gezellig avondje. Die kun je toch net zo goed beleggen? Wat dacht je van wat geitenkaas of hummus, een druppel tabasco en een cashewnootje erop. Heerlijk! Wil je heel efficiënt veel rauwe groenten toevoegen, dan kun je net zoals wij gaan slowjuicen. Heerlijke combinaties zijn kool (zwavelrijk!), komkommer en een appel. We zullen binnenkort meer delen over onze slowjuices.

Onze Slowjuicer waar wij iedere dag supersappen mee maken!

3. Brood
Nee, wij zijn beiden geen fan van brood, maar sommige mensen vinden brood makkelijk en lekker. In dat geval kun je het beste zuurdesembrood eten omdat dit makkelijker verteerbaar is. Het heeft namelijk een natuurlijk fermentatieproces ondergaan. De suikers uit de zetmelen zijn al deels verbruikt in dit proces. Dit geldt ook voor de gluten en de saponinen. Dit type brood is daardoor niet zo verzurend voor het lichaam. Nog één tip, kies dan voor spelt want met tarwe is écht teveel gerommeld. Speltdesembrood is gemakkelijk verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Ekoplaza.
4. Chocolade
Ik ben de grootste chocolade fan ❤ dus natuurlijk hoort chocolade op het menu. De echte reden dat chocolade zeker op het menu hoort, is dat het magnesium bevat en dat komen we massaal tekort. Magnesium is belangrijk voor ontelbaar veel processen in het lichaam. Een andere inhoudsstof is fenylethylamine. Dit is een stof die een anti-depressieve werking heeft. Chocolade heeft een opwekkende invloed op het humeur. Maar natuurlijk is er chocolade en chocolade. Wil je écht van de positieve eigenschappen van chocolade genieten, dan is rauwe chocolade de allerbeste optie. En gelukkig is er op dit gebied tegenwoordig veel keuze. Het merk Lovechock heeft veel soorten (onder andere verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels en Ekoplaza). Naast rauw is ook het percentage cacao van essentieel belang. De regel is minimaal 85% cacao. Hoewel ik daar vroeger erg aan moest wennen, moet ik zeggen dat dit met Lovechock helemaal niet zo’n straf is. Ze hebben een hele lekkere reep met 85% cacao, sweet nibs (van dadels gemaakt) en wat zeezout. En ze hebben een reep met 93% cacao gezoet met kokosbloesemnectar. En over de kosten hoef je niet in te zitten. De repen zijn inderdaad duurder, maar ik eet er veel minder van omdat je lijf veel eerder gevoed is. Het blijven snakken naar chocolade heb ik met dit type niet meegemaakt. Tot slot is het ook heerlijk om rauwe cacao nibs te eten. Ik lust ze zo, maar ze zijn ook heerlijk door een beetje yoghurt. Ook dit is weer echt een heerlijke ‘pick-me-up’ in de middag!

5. Biologisch
Biologisch vinden wij echt een must! De voedingsstoffen die je dan tot je neemt, heb je niet nodig om vervolgens alle pesticiden, kunstmest en andere gifstoffen uit je lijf te krijgen. Je kunt ze dus gebruiken voor je eigen gezondheid, de opbouw en het herstel van je cellen en gezonde lichaamsprocessen. Er is met een Nederlands wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat iedere kilo niet-biologische appels gezondheidskosten van 21 cent met zich meebrengt. En dit gaat alleen nog maar over appels…
Het lichaam is gemaakt om toxinen uit je lijf af te voeren, maar raakt in onze leefomgeving overbelast door heel veel prikkels. Dit werkt het zelfhelend vermogen van het lichaam tegen en veroorzaakt veel gezondheidsklachten. Daarom kun je al heel veel winst halen uit biologisch eten. En ik ben ervan overtuigd dat het op de lange termijn ook veel geld scheelt op het gebied van zorgkosten. Zo wordt ‘an apple a day, keeps the doctor away’ waarheid!

Zo zie je maar weer, gezond kan ook heel lekker zijn!

Hartelijke groet,
Merel Burggraaf
Fytotherapeut & Voedingsadvies

Advertisements

2 thoughts on “Mijn 5 Beste Voedingtips

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s